Volkswagen Passat B3-B4

Volkswagen Passat B3-B4

Produkowany w latach 1988 - 1996

Silniki

Historia Passata B3 [35i]

Passat o oznaczeniu modelowym B3 i wewnętrznym 35i został zaprezentowany na salonie motoryzacyjnym w Genewie w marcu 1987 roku, jako model produkcyjny na rok 1988. Do produkcji od razu zostały wdrożone obie wersje nadwozia – sedan i kombi (Variant), które zjeżdżały z taśm produkcyjnych w fabrykach Volkswagena w Wolfsburgu oraz Emden.

Silniki oferowane w Passacie B3

W odróżnieniu od poprzedniej wersji B2, Volkswagen wprowadził w modelu B3 silniki usytuowane poprzecznie. Nowy passat na swoje czasy był sztandarową limuzyną Volkswagena, w przeciągu 6 lat produkcyjnych zarówno silniki jak i wyposażenie passata odpowiednio ewaluowały. W pierwszej kolejności passat otrzymał silnik gaźnikowy 1.6 o mocy 75 KM (EZ, ABN), silnik z wtryskiem jednopunktowym 1.8 o mocy 90 KM (RP) oraz z wielopunktowym 1.8 o mocy 112 KM (PB). Wkrótce pojawiła się wersja z 16 zaworowym silnikiem 1.8 o mocy 136 KM (KR).

Fani silników wysokoprężnych również znaleźli w 1988 roku coś dla siebie. Passat był też oferowany z niezniszczalnym silnikiem diesla 1.6 wyposażonym w turbosprężarkę i osiągającym moc 80 KM (RA, SB). W następnych latach pojawiły się silniki diesla o pojemności 1.9 bez turbosprężarki legitymujący się zawrotną mocą 68 KM (1Y).

Dla fanów mocnych wrażeń Volkswagen przewidział passata z silnikiem 1.8 (PG) wyposażonego w kompresor G60 (Roots) oferowanego z napędem na cztery koła, realizowanym za pomocą sprzęgła lepkościowego. Volkswagen nazwał ten typ napędu „Syncro”. Silnik z kompresorem legitymował się mocą wynoszącą 160 KM.

Lata dziewięćdziesiąte zaowocowały wprowadzeniem nowych silników do produkcji, były to wersje 1.8 o mocy 75KM (AAM) oraz 1.8 o mocy 107KM (PF), zastąpiły one wysłużone już jednostki oferowane na początku produkcji. Pierwszym dwu litrowym silnikiem w passacie był silnik 2.0 o mocy 115 KM (2E), który zastąpił silnik 1.8 112 KM (PB), zaś odmianę 16 zaworową silnika 1.8 (KR) zastąpiono również 2.0 o tej samej mocy znamionowej wynoszącej 136 KM (9A). Zmiany dotknęły również najsłabszą benzynową jednostkę oferowaną w passacie, passata można było zakupić z silnikiem 1.6 o mocy 72 KM (RF, 1F).

Najpopularniejszy silnik 1.8 z wtryskiem jednopunktowym (RP) także doczekał się modernizacji i do końca produkcji modelu B3, a później z powodzeniem w modelu B4 silnik 1.8 o oznaczeniu ABS napędzał niejednego passata. Pojawiła się również odmiana silnika wysokoprężnego z turbosprężarką o pojemności 1.9 i mocy 75 KM (AAZ).

Pod koniec 1990 roku, fani wysilonego kompresorem silnika 1.8 (PG) zostali wystawieni na próbę, gdyż Volkswagen upchnął pod maskę i wprowadził do seryjnej produkcji silnik 6 cylindrowy. Nie był to jednak zwykły silnik 6cio cylindrowy. Charakteryzował się pojemnością 2.8, a cylindry umieszczone były pod kątem 15 stopni, nie był to zatem silnik rzędowy ani silnik widlasty, stąd Volkswagen nadał mu nazwę VR6, jako połączenie oznaczeń tych dwóch typów silnika.

Na specjalne życzenie sekcja sportowa Volkswagena pod nazwą Volkswagen Motorsport przygotowała specjalną wersję silnika 1.8 G60 wyposażoną w 16 zaworów (PG posiadał 8 zaworów), która osiągała moc 210KM, silnik ten jest silnikiem unikatowym. Passat był oferowany z 5cio biegową przekładnią, a w modelach z benzynowym silnikiem 75 konnym była montowana skrzynia 4ro biegowa. W modelach 2.0 i 2.8 występowała również 4ro biegowa skrzynia automatyczna

Wersje wyposażenia

Zmiany w passacie nie objęły tylko i wyłącznie silników. Poza różnymi wersjami wyposażeniowymi, które to charakteryzowały się właściwymi dla siebie cechami, Volkswagen wprowadził w miarę upływu lat parę modyfikacji stosowanych rozwiązań, jak również wzbogacił listę wyposażenia dodatkowego. W niektórych przypadkach możliwe do wykupienia opcje przerastały epokę, w której passat był produkowany.

Z wyposażenia, które było oferowane w passacie B3 należy wymienić wspomaganie kierownicy, centralny zamek, klimatyzację (manualną oraz automatyczną Climatronic, niektóre modele zamawiane były z nawiewem typu Thermotronic), elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne, elektrycznie otwierane szyby z przodu i z tyłu (Volkswagen zastąpił pierwotne sterowanie w panelu kierowcy, sterowaniem elektrycznymi szybami przyciskami umieszczonymi w rączkach drzwi przednich w późniejszych latach produkcji), szyberdach, podgrzewane fotele, regulowane oparcia kanapy tylnej, oraz regulowane siedzisko kanapy tylnej, regulowane fotele przednie i kierownica, materiałowe, welurowe i skórzane tapicerki, układ ABS, a w końcowym roku produkcji również poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera.

Nowością na rynku było wprowadzenie opcjonalnego pneumatycznego (automatycznie regulowanego) tylnego zawieszenia dostępnego dla nadwozia kombi. Pełna lista wyposażenia standardowego i opcjonalnego zawarta jest w rozdziale dotyczącym wyposażenia oraz w wątku na forum, w którym wymienione są rzadko spotykane opcje wyposażeniowe.

Passat oferowany był w podstawowych wersjach wyposażeniowych CL, GL oraz GT, dodatkowo Volkswagen wprowadził standardową wersję wyposażeniową dostępną w passatach z silnikiem VR6. Produkowane były również edycje specjalne passata, w 1992 roku Volkswagen zaproponował edycję Arriva, GT Edition One (nazywaną także Wolfsburg Edition) oraz Special. W marcu ostatniego roku produkcji modelu B3 – 1993 Volkswagen zaproponował edycję specjalną Trend. Także pod koniec produkcji passatem B3 zainteresowała się niemiecka firma tuningowa ABT, która wprowadziła na rynek specjalną ofertę zmieniającą stylistykę passata.

Edycje specjalne

GT Edition One - pierwszą edycją specjalną B3 była modyfikacja wersji wyposażeniowej GT. GT Edition One posiadały:
- aluminiowe felgi BBS 6.5Jx15 z oponami 195/55/15 V,
- światła mgielne z przodu,
- przyciemniane tylne lampy,
- lusterka zewnętrzne i spojler na tylnej klapie w kolorze nadwozia,
- dolne części zderzaków w kolorze nadwozia,
- wąskie listwy boczne i nadkola bez listew,
- elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne,
- znaczek "Wolfsburg Edition" na przednich błotnikach,
- nalepkę "GT Edition One" na masce silnika,
- siedzenia sportowe "Avantage" w odcieniu niebieskim, z wytłoczonym paskiem i napisem "Edition"
- zagłówki w w oparciach tylnych,
- skórzaną roletę bagażnika,
- skórzaną kierownicę, lewarek hamulca ręcznego oraz mieszek skrzyni biegów,
- obrotomierz,
- wyświetlacz wielofunkcyjny MFA,
- oświetlenie nad tylnymi drzwiami,
- centralny zamek
Wersja GT Edition One oferowała była z trzema lakierami do wyboru: Zinngrau metallic (U9), Brillantschwarz metallic (R8), Dark Burgundy perleffekt (R2). Jak na wersję GT przystało do wyboru były tylko silniki dwulitrowe:
- 2,0/85kW (115KM) skrzynia 5M,
- 2,0/85kW (115KM) skrzynia 4A,
- 2,0/100kW (136KM) skrzynia 5M,
- 2,0/100kW (136KM) skrzynia 4A,

Arriva - wersję specjalną Arriva zaprezentowano w październiku 1992 r. Bazowym wyposażeniem była wersja CL, a edycja Arriva dodatkowo zawierała:
- felgi aluminiowe w rozmiarze 6Jx14 "Zandvoort",
- czarne relingi dachowe,
- lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia,
- białe klosze kierunkowskazów z przodu,
- spoiler na tylnej klapie w kolorze nadwozia (tylko sedan 2.0),
- przyciemniane tylne lampy,
- znaczek "Arriva" na tylnym błotniku,
- obrotomierz,
- pakiet skórzany (skórzana kierownica, skórzany lewarek hamulca ręcznego oraz skórzany mieszek skrzyni biegów),
- welurowa tapicerka "Schwarz" ze wzorami,
- czarna, skórzana roleta bagażnika,
- centralny zamek,
Do wyboru było sześć kolorów lakieru: Arrivablau 9393, Royalblau metallic (Y6Y6), Zinngrau metallic (U9U9), Brillantschwarz metallic (R8R8), Tornadorot (G2G2), Alpinweiss (P1P1) oraz 4 wersje silnikowe z różnymi skrzyniami i napędem:
- 1,8/55kW (75KM) skrzynia 5M,
- 1,8/66kW (90KM) skrzynia 5M,
- 1,8/66kW (90KM) skrzynia 4A,
- 2,0/85kW (115KM) skrzynia 5M,
- 2,0/85kW (115KM) skrzynia 4A,
- 2,0/85kW (115KM) skrzynia 5M, napęd SYNCRO,
- 1,9/55kW (75KM) kat TD skrzynia 5M,

SPECIAL - wersja specjalna SPECIAL wprowadzona została w sierpniu 1992 r., bazowała na wersji wysposażeniowej CL i wprowadzała do Passata w tej wersji elementy:
- białe klosze kierunkowskazów z przodu,
- centralny zamek,
- felgi stalowe 6Jx14 z dużym kołpakiem,
- czarna, skórzana roleta bagażnika,
- relingi dachowe w wersji Variant,
- nalepka "SPECIAL" na tylnym słupku,
- elektrycznie sterowany szyberdach w wersji sedan,
- elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne,
- sferyczne lusterko kierowcy
W tej edycji można było wybrać każdy rodzaj koloru lakieru. Wersje silnikowe także pozostawiały duży wybór:
- 1,8/55kW (75KM) skrzynia 5M,
- 1,8/66kW (90KM) skrzynia 5M,
- 1,8/66kW (90KM) skrzynia 4A,
- 2,0/85kW (115KM) skrzynia 5M,
- 2,0/85kW (115KM) skrzynia 4A,
- 2,0/85kW (115KM) skrzynia 5M, napęd SYNCRO,
- 1,9/50kW (68KM) D skrzynia 5M,
- 1,9/55kW (75KM) kat TD skrzynia 5M,

TREND - wersja specjalna TREND została zaoferowana klientom w marcu 1993 r. Bazowym wyposażeniem była wersja CL, dodatkowo edycja TREND wzbogacała Passata o:
- stalowe felgi 6Jx14 wraz z obręczą chroniącą rant i dekielkiem na śruby,
- relingi dachowe, z opcjonalnym bagażnikiem,
- białe klosze kierunkowskazów z przodu,
- tylne przyciemniane lampy,
- elektrycznie podgrzewane i regulowane lusterka zewnętrzne,
- zamek centralny,
- dzieloną i składaną kanapę tylną (Variant)
- unikatową tapicerkę o nazwie Jacquad-Gewebe "Chianti" pasującą do specjalnie wybranych dla tej wersji kolorów lakierów,
- czarną, skórzaną roletę bagażnika,
Edycja TREND oferowana była do wyboru z sześcioma lakierami specjalnymi: Alpinweiss (P1P1), Tornadorot (G2G2), Zinngrau metallic (U9U9), Royalblau metallic (Y6Y6), Brillantschwarz metallic (R8R8), Rosso perleffekt (9940)) oraz z pięcioma silnikami z różnymi skrzyniami:
- 1,8/55kW (75KM) skrzynia 5M,
- 1,8/66kW (90KM) skrzynia 5M,
- 1,8/66kW (90KM) skrzynia 4A,
- 2,0/85kW (115KM) skrzynia 5M,
- 2,0/85kW (115KM) skrzynia 4A,
- 1,9/50kW (68KM) D skrzynia 5M,
- 1,9/55kW (75KM) kat TD skrzynia 5M,
Passata w wersji TREND można było dodatkowo wyposażyć w Poduszki powietrzne i ABS oraz inne wyposażenie dodatkowe.