Volkswagen Passat B5 3B - B5 3BG

Volkswagen Passat B5 3B - B5 3BG

Produkowany w latach 1996 - 2005

Silniki

Wstęp

Volkswagen Passat został zaprezentowany po raz pierwszy w 1973 roku. Od tamtego czasu, średnio co sześć lat, pojawiały się kolejne generacje modeli. W Październiku 1996 roku pojawiła się kolejna odsłona flagowego modelu koncernu VW. Passat B5 o którym mowa, został ukazany w wersji sedan (limuzyna), a już pół roku później wyszła wersja variant (kombi).

Model ten różni się pod wieloma względami od swojego poprzednika. Można do nich zaliczyć ocynkowanie nadwozia na gorąco, bogatsze wyposażenie, większy komfort jazdy oraz wyższy standard biernych środków bezpieczeństwa. Ocynkowanie całego nadwozia pozwala na udzielenie jedenastoletniej, a od października 2000 roku - dwunastoletniej gwarancji na ochronę antykorozyjną. Zwiększono sztywność konstrukcji i poprawiono właściwości areodynamiczne w stosunku do poprzedniej generacji Passata. Zainwestowano również w bezpieczeństwo bierne. W ofercie pojawiły się takie elementy podnoszące ochronę podróżujących poprzez montaż przednich i bocznych poduszek bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów oraz napinacze i ograniczniki napięcia pasów, nie wspominając już o bocznych wzmocnieniach drzwi. W ten sposób powstał bardzo nowoczesny pojazd z obszernym wnętrzem i bagażnikiem o pojemności prawie 500 litrów (sedan), od 1997 r. oferowany również w wersji kombi.

Zawieszenie

Passat od 1996 roku otrzymał płytę podłogową wspólną z modelem Audi A4. W ramach strategii koncernu Volkswagena, w wersji Passata B5 zastosowano zawieszenie z czterema wahaczami na stronę (zawieszenie wielowahaczowe) z aluminiowymi komponentami, które zaprezentowano po raz pierwszy w Audi A8.

Jednostki napędowe

Volkswagen passat jest wyposażony w  silniki benzynowe o różnej mocy, pojemności skokowej i konstrukcji, co pozwanla na wybór między jazdą ekonomiczną i sportową. Nie możemy tutaj oczywiście pominąć cenionych turbodiesli - najpierw z wtryskiem bezpośrednim, a potem również z pompowtryskiwaczami - słynące z niezwykłej ekonomiczności i elastyczności. Dla zwolenników napędu 4x4 powstał Passat Syncro nazywany od 1999 r. 4 Motion, z napędem obu osi. Także w tym przypadku sięgnięto po rozwiązania techniczne stosowane przez Audi (w ramach dygresji warto wspomnieć o braku spójności oznaczeń napędów 4x4 w przypadku koncernu VAG: Występujący w Passacie B5 "4Motion" oznacza bowiem klasyczny, permanentny napęd na 4 koła, wykorzystujący technologię Torsen, a więc jest to bliźniaczy układ do stosowanego w Audi mechanizmu "Quattro").

Piąta generacja Passata debiutowała z benzynowymi silnikami 1.6 (101 KM), 1.8 20V (125 lub 150 KM w przypadku wersji 1.8T), 2.3 VR5 (150 KM), 2.8 V6 30V (193 KM) oraz turbodieslami z bezpośrednim wtryskiem paliwa 1.9 TDI (90 lub 110 KM). Jesienią 1998 r. pojawił się turbodiesel 1.9 TDI (115 KM), a na początku 1999 r. ofertę wzbogacił turbodiesel 2.5 V6 24V o mocy 150 KM. Przy okazji modernizacji jesienią 2000 r. wprowadzono kolejne, nowe silniki benzynowe: 2.0 (115 KM), 2.3 V5 20V (170 KM) oraz turbodiesle 1.9 TDI (101 i dwa modele silnika TDI 131 KM).
Latem 2001 r. pojawiła się najmocniejsza wersja silnikowa – benzynowy 4.0 w układzie "W"8 32V (275 KM) a pod koniec 2001 r. ofertę silnikową uzupełnił czterocylindrowy motor 2.0 20V, o mocy 131 KM.

Passat B5.5 (3BG)

W listopadzie 2000 roku ukazała się zmodernizowana wersja pod oznaczeniem 3BG (swego czasu mylnie określany jako "B6", a za oceanem utrwalonego jako wersję B5.5) lub jak kto woli - B5 FL (FaceLift). Zmiany dotyczyły głównie pasa przedniego i tylnych lamp. Zmieniono również kilka elementów wnętrza:

  • dodano aluminiowe ramki wokół zegarów, zegary otrzymały nowe tarcze oraz charakterystyczne, fioletowe podświetlenie
  • podstawkę pod kubek przeniesiono między fotele
  • podłokietnik zintegrowano z tunelem środkowym

Do napędu wersji "B5.5" użyto silników benzynowych: 1,6 l (101 KM), 2,0 l (115 KM oraz 131 KM), 1,8 l T (150 KM) (w wersji oferowanej na rynek amerykański występowała odmiana 170 konna tego silnika, dostępna wyłącznie ze skrzyną automatyczną i często z napędem na 4 koła), VR5 2,3 l (170 KM), V6 2,8 l (193 KM) oraz turbodiesele: 1,9 l TDI (101, 131 KM obie jednostki na pompowtryskiwaczach), 2,0 l TDI (136 KM, również na pompowtryskiwaczach), V6 2,5 l TDI (150 KM na pompie wtryskowej).

W połowie 2001 roku zaprezentowano Passata W8 (oznaczenie wewnętrzne 3BS) z silnikiem o pojemności 4,0 l i mocy 275 KM. Silnik ten nie okazał się przebojem ze względu na wysokie koszty utrzymania. Montowany był w Passatach z tzw. "górnej półki" - tak więc magiczne W na tylnej klapie zawsze zdradza auto o maksymalnej dostępnej wersji wyposażenia, obowiązkowo z napędem na 4 koła.

W połowie 2003 roku w silniku V6 2,5 l TDI dwukrotnie zwiększono moc: do 163 KM i 180 KM (tylko 4 Motion). Poza tym pojawiły się lusterka z kierunkowskazami, natomiast z wnętrza auta (o dziwo) zniknęły czerwone podświetlenia kratek nawiewów.

Osoby bardziej zainteresowane modelem Passata B5 ciepło namawiamy do odwiedzenia forum z obszernym FAQ .