Tuning Passata

Passat jest autem bardzo podatnym w zakresie tzw. tuningu elektronicznego. Zdecydowana większość poruszających się po naszych drogach Passatów napędzanych jest przez niezniszczalne jednostki 1.9TDI, których legendarna trwałość i podatność na zabiegi zwiększania mocy przeszła już do historii motoryzacji.

Najpopularniejsze modyfikacje podnoszące moc w passatach to tzw. chip tuning, pozwalający na zwiększenie mocy maksymalnej o około 20% oraz poprawienie charakterystyki momentu obrotowego silnika.

Drugą popularną modyfikacją, zwłaszcza pośród posiadaczy silnika TDI, jest instalowanie czołowej chłodnicy powietrza (Front-mounted intercooler – w skrócie FMIC) oraz wymiana wtryskiwaczy na bardziej wydajne. Jedną z ostatnich faz tuningu silnika TDI jest wymiana turbiny na pochodzącą od modelu 2.0 TDI 170KM.

Wymieniony zakres modyfikacji pozwala na zbliżenie parametru mocy maksymalnej silnika TDI do okolic 200KM

Modyfikacje silnika 1.8T wychodzące poza tzw. "chiptuning" nie są w Polsce zbyt popularne ze względu na rosnącą paliwożerność takich jednostek napędowych (należy przypomnieć, że 200 konny silnik TDI zadowoli się niekiedy dwukrotnie mniejszą ilością paliwa podczas normalnej jazdy w trasie, niż modyfikowane 1.8T).

Zapraszamy do przejrzenia działu tuning mechaniczny na naszym forum.

Tuning silnika TDI - Turbina

Turbosprężarka z jednostki 1.9 TDI pasuje praktycznie plug and play do każdego silnika Passata B5. Wyjątkiem jest silnik AHU w którym trzeba zmienić układ sterowania turbiną oraz kolektor wydechowy. Modyfikacje silników (AHU, AHH, AFN, AVG, AJM, ATJ) w turbo GT1749VA od swojego młodszego brata (AVF, AWX) potrzebna będzie przejściówka, gdyż wyjście części zimnej do IC jest na szybko złączkę .
Do silników (AVF, AWX) przy podnoszeniu mocy najczęściej stosowana jest turbosprężarka KKK z A4 2.0 TDI (BRD, BVA), ale również stosowane są hybrydy oraz GT2256 (tutaj już raczej kolektor wydechowy customowy)

Tuning silnika TDI - Wtryskiwacze

Zamiana seryjnych wtryskiwaczy na 0.216 wystarczy ~145-160KM
AHU + 0.216 + T AVF + FMIC

Tuning silnika TDI - Pompowtryskiwacze

Zazwyczaj w (AVF, AWX) siedziały „AL’ki” dobra baza do modów, samym programem można osiągnąć ~ 165KM/375Nm, po zmianie turbo na BRD + FMIC ~ 190-200KM już jest w zasięgu

Pompki „BA” + BRD + FMIC ~ 190-202KM oraz 380-408Nm

Można także hybrydę odpowiednik „AL.” + BRD + FMIC ~ 208KM/416Nm

Tematy z forum opisujące tuning TDI
FMIC TDI

<--do dokończenia-->

Przykłady dyskusji z forum:
Wykresy z hamowni do oceny.
Projekt mocny AWX -plan okolice 200KM
280 konne 2.0 TDI Rogalottiego

Tuning Silnika 1.8T

O wiele większy potencjał drzemie w silnikach turbo benzynowych, które już po opuszczeniu fabryki dysponują mocą rzędu 150 (modele 1.8T AEB, APU, ANB, AWT) lub 170 KM (AWM). Delikatne modyfikacje oprogramowania pozwalają cieszyć się naprawdę przyjemnym, cywilnym, bezawaryjnym autem o mocy rzędu 190-200KM i 280-300Nm (w zależności od stanu zdrowia jednostki wyjściowej).

Przekroczenie bariery 200KM wiąże się praktycznie z tymi samymi nakładami, co osiągnięcie 300KM, a więc:

Tuning Silnika 1.8T - Turbina

Poczciwa K03 pozwala na zbliżenie się do 200KM. Jej niezaprzeczalną zaletą jest to, że pracuje praktycznie od najniższych obrotów, dzięki czemu maksymalny moment obrotowy (około 280-300Nm) dostępny jest jeszcze zanim wskazówka obrotomierza dotrze do 2500 obr/min.

Jeśli 200KM kierowcy przestaje wystarczać, istnieje kilka możliwości:

  1. K04-015 (turbina z rodziny K04 przeznaczona do montażu w silnikach wzdłużnych - zamiennik seryjnej K03, pasuje bez przeróbek do seryjnego kolektora wydechowego). Potencjał 220-230KM.
  2. Garret GT2X "Eliminator" - również możliwa do zastosowania jako "zamiennik" K03 - nie wymaga zmiany kolektora wydechowego, choć zalecane jest zastosowanie kolektora o zwiększonym przepływie. Turbina ta cechuje się potencjałem około 300KM, a więc nie zmusza jeszcze do zastosowania tzw. "kutych" elementów silnika - korbowodów i tłoków.
  3. Rodzina turbin GT28(R/RS) ze względu na rozmiary wirnika i potencjał, stanowią ostatni szczebel na drabinie tzw. "ulicznego" zastosowania, tzn. turbo dziura w przypadku turbin z rodziny GT28 jest jeszcze na tyle "niewielka", że pozwala z powodzeniem użytkować auto na codzień. Potencjał - 300+ (w tym miejscu ocieramy się już o granicę wytrzymałości seryjnych korb i tłoków).

Poniżej wykres mocy silnika 1.8T z zamontowaną sprężarką GT28RS, zmienionymi wtryskiwaczami (440ccm), intercoolerem oraz zmienionymi wałkami rozrządu (PiperCams street)

Tuning Silnika 1.8T - Wtryskiwacze

Seryjne wtryskiwacze pozwalają na dokładnie tyle samo, co seryjna turbina. Jakiekolwiek modyfikacje zmierzające do przekroczenia granicy 100 KM z litra pojemności bezwarunkowo wiązać się będą ze zmianą wtryskiwaczy na wydajniejsze. Seryjnie montowane w 1.8T wtryskiwacze mają wydajność 220ccm/min. Popularną modyfikacją jest stosowanie wtryskiwaczy od mocniejszych silników 1.8T stosowanych w Audi TT lub S3 (wydajność 320 lub 380 ccm).
Do przekroczenia granicy 300KM wymagane są wtryskiwacze o wydajności co najmniej 440ccm.

Należy również wspomnieć, że wydajniejsze wtryskiwacze mogą również pociągnąc za sobą modyfikację pompy paliwa.

Intercooler

Każda modyfikacja tego silnika poważniejsza niż tylko "sam program", powinna zakończyć się instalacją intercoolera. Nawet seryjne silniki doznają spadku wydajności podczas ciepłych dni - seryjny, montowany przed nadkolem od strony kierowcy intercooler jest niewystarczający aby wydajnie chłodzić powietrze sprężone przez wydajną sprężarkę. Problem ten dotyczy głównie passatów z przeprogramowanymi sterownikami silników TDI. Ciśnienie doładowania oraz ilość tłoczonego powietrza w przypadku tych jednostek jest wyższa od tego, co jest w stanie zaoferować seryjna turbina w silniku 1.8T (a więc K03).

W zderzaku od 3BG jest bardzo duża ilość miejsca na upchnięcie nawet sporych rozmiarów intercoolera (prawe zdjęcie przedstawia intercooler o rozmiarach 600x300x75mm)

Zawieszenie

Seryjny Passat opuszcza fabrykę z zawieszeniem umożliwiającym mu pokonywanie znacznych przeszkód terenowych w całkiem komfortowych warunkach. Na rynku dostępnych jest mnóstwo zestawów umożliwiających obniżenie środka ciężkości pojazdu i poprawę właściwości jezdnych poprzez montaż innych niż seryjne amortyzatorów i/lub sprężyn. Do wyboru mamy kompletne zawieszenia gwintowane, jak i zestawy krótszych amortyzatorów oraz sprężyn w wielu odmianach, w bardzo szerokim zakresie cenowym.

Obniżenie samochodu wpływa korzystnie na poprawę właściwości jezdnych passata (kontrola w zakręcie, precyzyjność prowadzenia, skuteczność hamowania). Oczywiście wszystko odbywa się kosztem komfortu kierowcy i pasażerów.

Przykłady dyskusji na forum:

Obniżenie zawieszenia b5
Obniżenie zawieszenia B6
Kropkowane (kolorowe) oznaczenia na sprężynach

Układ hamulcowy

Jak poprawić hamulce w Passacie? Na początek wystarczy porządny zestaw tarcz hamulcowych i wydajne klocki hamulcowe. Na forum toczą się dyskusje o wyższości takich czy innych tarcz hamulcowych (temat: sportowe hamulce, Jakie tarcze hamulcowe Zimmerman VS Mikoda).

Popularną modyfikacją Passata 3BG jest zmiana rozmiaru przednich tarcz hamulcowych z 288mm na 312mm, czyli na takie stosowane m.in. w modelach wyposażonych w 2.5 litrowy silnik TDI oraz napęd 4x4. Układ hamulcowy z tarczą 312 różni się w stosunku do tego z tarczą 288mm jarzmem (mocowaniem zacisku). Zacisk pozostaje ten sam.

UWAGA: należy mieć na uwadze fakt, że po zmianie tarcz hamulcowych na 312mm, najmniejszą możliwą do upchnięcia obręczą koła będzie 16".

Czterotłoczkowe zaciski hamulcowe z Alfy Romeo 147 (Brera) w Passacie

Miłośnikom gruntownych modyfikacji układu hamulcowego polecam temat HAMULCE 321mm x 30mm przeszczep z S4, w którym opisana została dokładnie procedura zastąpienia seryjnego układu hamulcowego na ten, występujący w Audi S4. Oczywiście zakres modyfikacji układu hamulcowego zależy jedynie od wyobraźni i technicznych możliwości obróbki stali - na powyższym zdjęciu czterotłoczkowe monoboki Brembo zastosowane w 300-konnym Passacie 1.8T.

Sprzęgło

We wszystkich modeli passata B5 FL (oraz w większości modeli B5 przed liftem), występuje tzw. dwumasowe koło zamachowe. W celu poprawienia komfortu i redukcji drgań skrętnych układu przeniesienia napędu, a więc i drżenia występującego na biegu jałowym, fabryka wyposażyła passaty w skomplikowany i awaryjny układ spięcia napędu, składający się z klasycznego docisku, tarczy sprzęgła bez tłumików drgań (tarcza jest lita) oraz koła zamahowego składającego się niejako z dwóch elementów, połączonych szeregiem amortyzujących sprężyn oraz tworzywa. Układ ten - o ile pozostaje szalenie skuteczny w redukcji drgań i komfortowy podczas zmiany biegów, jest niestety dość awaryjny i kosztowny w zakupie. O ile pozostałe elementy przeniesienia napędu wykonane zostały przez "fabrykę" z odpowiednim zapasem wytrzymałości, jakiekolwiek modyfikacje podnoszące moc silnika prędzej czy później kończą się problem z uszkodzonym kołem dwumasowym i/lub ślizgającym się sprzęgłem.

Jakie sprzęgło do zvirusowanego paska???
Jakie sprzęgło lepsze od standardowego...
Mocniejsze sprzęgło do AWX

O ile w przypadku tuningowanych silników benzynowych, ze względu na fakt, że maksymalny moment obrotowy nie jest rozwijany już od samego początku skali obrotowych - problem z uszkodzeniami koła dwumasowego nie jest tak palący jak w przypadku silników TDI, gdzie często spotyka się egzemplarze dysponujące olbrzymim momentem obrotowym rzędu 400 i więcej Nm, osiąganymi już przy 2500 obr/min.

  • Oceń artykuł:
comments powered by Disqus